چند ضرب المثل کردی




خودا کووه ناسیگ وه فر نیگهبان

خدا کوه را می شناسد که روی آن برف میگذارد.
ناسیگ :‌ می شناسد
وه فر:‌ برف 
نیگه :‌ می گذارد
بان : بالا

رووی ده سی وه ئه نجیرنه ره سی وه ت که ره سه
روباه دستش به انجیر نمی رسدمی گوید نارس است.
رووی : روباه
نه ره سی: نرسید
وه ت : گفت
که ره: کال و نارس
کابرا سه ر بئاوتاشیگ
یارو سر بی آب می تراشد
( کار غیرعاقلانه ای انجام میدهد.)
کابرا: یارو
ئاو :‌ آب
تاشیگ: می تراشد
میه وانه ل یی مالده خون یه ک تیه نگن.
مهمان های یک خانه به خونیهم تشنه هستند.
میه وان : مهمان
تیه نگ :‌ تشنه
خالوو که فیگه سه ر ئاوخوارزا ده خوار ئاو فیریگ کیگ
دایی در سر آب غرق می شودخواهر زاده در پایین آب دنبالش می گردد.
خالوو: دایی
که فیگ :‌ می افتد.
خوارزا: خواهرزاده
خوار: پایین
فیریگ کیگ: دنبالش می گردد.

اخبار سیاسی شاباد

بعد از ترک قریب الوقوع فرمانداری اسلام آباد توسط معین گزینه های مختلفی برای احراز این پست مطرح میشود. پس از آنکه برخی سایتها ایرج جمشید نژاد را گزینه ی اصلی معرفی کردند  با واکنش برخی سایتهای متنفذ اصولگرا به نظر میرسد باید او را از فهرست نامزدها  حذف نمود. بر اساس گزارشهای رسیده به شاباد نیوز غلامرضا حیدری فرماندار  سابق قصر شیرین و مدیر کل فعلی سیاسی امنیتی استانداری گزینه اصلی برای فرمانداری اسلام آباد میاشد که از حمایت دکتر فلاحت پیشه نیز برخوردار میباشد.

هوشنگ معین فرماندار اسلام آباد که حکم بازنشستگیش ۲۸ اسفند توسط رمضان رویین تن تایید شده بود  امروز با کارکنان فرماندار ی خداحافظی کرد . گفته میشود لابی گردانی و بهمنیار شیخی ایراج جمشید نژاد را به عنوان فرماندار جدید اسلام آباد مطرح کرده اند. همچنین غلامحسین عزیزی نیز به عنوان گزینه ی جدی دیگر مطرح است

 شب گذشته در برنامه تحلیل سیاسی شبکه خبر دکتر حشمت اله فلاحت پیشه نماینده محبوب اسلام آباد  به دفاع از قطع یا کاهش روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با انگلستان پرداخت که این موضوع خود  حائز نکات فراوانی  است   ۱-دخالت انگلستان در کشورمان و در برهه های زمانی مختلف به خصوص پس از مشروطه بر کسی پوشیده نیست اما اگر دلیل تصمیم اخیر این امر میباشد چرا دو کشور تا کنون دارای روابط رسمی دیپلماتیک بوده اند ۲- شرایط کنونی کشورمان را میتوان حساس ترین برهه زندگانی انقلاب اسلامی ایران نامید با توجه به  انزوای بین المللی کشورمان که  به همت سیاست خارجی دولت های نهم و دهم حاصل گشته  این حرکت به انزوای بیشتر کشورمان در افکار جهانیان نمیانجامد ۳- آنچه برای ما تعجب آور است نگاه سطحی  و احساسی به این موضوع  و عدم احتساب پیامدهای غیر مستقیم این طرح است   نقش بریتانیا در عرصه بین المللی غیر قابل کتمان است چنگ انداختن هر چه بیشتر به صورت این کشور عواقب وخیمی برای ما به دنبال رخواهد داشت.                          
سخن آخر اینکه باید پذیرفت معترضین بعد از انتخابات ریاست جمهوری  بخشی از جامعه ایران میباشند و حقیقیت تلخ است  و این حرکت بیشتر به یک تاکتیک سیاسی میماند تا آقایان باز هم قیام مردم را به استکبار جانی متصل نمایند دکتر فلاحت پیشه باز هم مثل گذشته پر نوسان عمل میکند  و باز هم میگوید من نه چپم نه راست !!!!!!

اسلام آباد غرب  دومین شهر استان کرمانشاه به لحاظ وسعت و جمعیت میباشد. متاسفانه طی حداقل دهسال اخیر اوضاع این شهر بسیار نابسامان میباشد .در آسیب شناسی این موضوع بیشترین سهم را میتوان به عملات گازرسانی شهر اختصاص داد امری که همواره مسئولین آن را عامل اساسی نابسامانی شهری میدانند حال سوال ما ازمسئولین محترم این است آیا اسلام آباد اولین شهر کشور میباشد که از نعمت گاز بهره مند میشود؟این خود به ما اثبات میکند که ناتوانی مدیران شهری اسلام آباد بزرگترین عامل وضعیت امروز این شهر میباشد . مدیرانی که تنها تلالشان اقنای مردم به نوشتن پلاکاردی با مضمون تشکر از مدیران شهری میباشد.آیا وقت آن نرسیده مسئولین استان فکری به حال مردم بیچاره اسلام آباد کنند


موحد از اعضای شورای نگهبان اسلام آباد  که با روی کار  آمدن دولت نهم از آموزش و پرورش به وزارت کشور آمده بود  و در انتخابات مجلس از حامیان سرسخت ماشاء اله حاتمی بود  در اقدامی غیر منتظره از کار برکنار شد . او پس از شنیدن خبر برکناریش از بخشداری به همراه  جمع کثیری از فعالین اصولگرای شهر به دیدار آیت اله ممدوحی رفت  اما در نهایت رایزنیهای  او موثر واقع نشد  و محمد خانی به عنوان سرپرست  بخشداری اسلام آباد معرفی گردید


 به گزارش منابع موثق غلامحسین عزیزی مدیر اداره آموزش و پرورش حمیل به دلایل نامعلوم به صورت ناگهانی از سمت خود برکنار گردید . او در کارنامه خود سابقه معاونت آموزش و پرورش اسلام آباد رادارد که چندماه پیش از گزینه های اصلی ریاست آموزش و پرورش اسلام آباد بود . گفته میشود او به ریاست اداره تخلفات اداری آموزش و پرورش استان منصوب گشته است


تاریخچه شاباد(اسلام آباد غرب)


eslamabadgharb-dalahoo
  شاباد در حوزه تاریخی بسیار مهم باختر کشور و در مسیر شاخه اصلی راه ابریشم و در مصب حوزه بزرگ راه بین‌النهرین ، آسیای صغیر و دریای مدیترانه و تمدن بزرگ مصر و فلسطین قرار دارد. در دوره های باستانی و به‌ویژه در دوره ساسانی همدان،‌ کرماشان و تیسفون سه شهر بزرگ و شاخص بر سر راه ابریشم بوده‌اند و تیسفون کانون تلاقی تمدن‌های ایرانی و سامی ، یونانی و رومی بوده است. این منطقه و پس از آن کرماشان در کنار کانون قدرت حکومت‌های ایران بوده و علاوه بر اهمیت سیاسی و استراتژیک، حوزه مبادله‌فرهنگ و آثار تمدنی نیز محسوب می‌شده است. بر سر راه ابریشم تمام نقاط زیستی متأثر از نقش بین‌آلمللی این شاهراه ارتباطی بوده‌اند. یکی از مختصات مهم راه وجود منزلگاه‌های متعدد در فواصل منظم بود. در فاصله همدان تا کرمانشاه شهرهای اسدآباد ، کنگاور ، صحنه و بیستون همگی در فواصل شش فرسنگ یا یک منزلگاه از یک‌دیگر قرار دارند . بعد از کرمانشاه نیز ماهیدشت (کاروانسرای رباط) ،شاباد، کرند ، سر پل ذهاب و قصر شیرین فاصله‌ای نزدیک به یک منزلگاه دارند .اما دو منزلگاه یعنی دوازده فرسنگ نیز معنی خاصی دارد. چاپارها در یک روز دو منزل را طی می‌کرده‌اند.شاباد دو منزل از کرماشان فاصله دارد بنابراین هم چاپارخانه‌ و هم محل توقف و منزلگاه بوده‌ است. شهرستان شاباد از وضع اقتصادی نسبتا خوبی برخوردار بوده و پایه های اقتصادی آن بر کشاورزی، باغ‌داری، پرورش دام و طیور استوار شده است. صنایع فلزی کرندشاباد هم اکنون نیز اهمیت فراوان دارد. اسلحه شکاری، خودکار قفل و چاقو و تخت‌خواب و وسایل آشپزخانه از صنایع دستی مردم این منطقه به شمار می‌آیند. مکان‌های تایخی و دیدنی شهرستان اسلام آباد غرب را طاق گرا در جاده قدیمی ابریشم در شهرشاباد قلعه زرده در 12 کیلومتری شمال باختر ریجاب، قلعه ژیان رد شاباد قلعه یزدگردی در 12 کیلومتری شمال باختر ریجاب، کاروان‌سرای صفوی‌در 70 کیلومتری باختر کرمانشاه، مسجد ریجاب در ریجاب و مقبره ابودجاجه در ریجاب تشکیل می دهند.


مکان های دیدنی و تاریخی


مکان‌های تایخی و دیدنی شهرستان شاباد را طاق گرا در جاده قدیمی ابریشم در شهر شاباد قلعه زرده در ۱۲کیلومتری شمال باختر ریجاب، قلعه ژیان رد شاباد قلعه یزدگردی در ۱۲ کیلومتری شمال باختر ریجاب، کاروان‌سرای صفوی‌در ۷۰ کیلومتری باختر کرمانشاه، مسجد ریجاب در ریجاب و مقبره ابودجاجه در ریجاب تشکیل می دهند. 


صنایع و معادن


صنایع مشتمل بر صنایع دستی و صنایع کارخانه ای است و معادن سنگ مرمر، سنگ لاشه، مارن و دولومیت در شهرستان شاباد مورد بهره برداری قرار می گیرد.  


کشاورزی و دام داری


آب کشاورزی شهرستان از رودها و چاه‌ها فراهم می شود و گوناگونی محصولاتی چون گندم، جو، بنشن، گیاهان‌علوفه‌ای، تره بار، سیب، گلابی، به، انار، انجیر،‌ انگور، زردآلو، و بادام نشان از رونق کشاورزی در منطقه دارد. کشاورزی در شهرستان شاباد سنتی و نوع کشتی آبی و دیمی است. باغ‌داری نیز رواج زیادی داشته و محصولات آن از جمله صادرات این شهرستان محسوب می‌شود. دام‌داری با شیوه سنتی در این شهرستان رواج دارد و شامل پرورش بیش ازنیم میلیون راس دام و فرآورده های آن به مقدار قابل ملاحظه ای صادرمی‌شود. پرورش طیور به دو روش صنعتی به میزان ۷۰ درصد و سنتی به میزان ۳۰درصد صورت می گیرد که بیش تر به مصارف داخلی می رسد. صادرات شاباد شامل محصولاتی چون گندم، جو، بنشن، تره بار، گردو، بادام و فرآورده های دامی و قالی می‌شود.  


مشخصات جغرافیایی


شهرستان شاباد از شمال به شهرستان جوانرود، از خاور به شهرستان کرمانشاه، از جنوب به شهرستان شیروان و از باختر به شهرستان های سر پل ذهاب و گیلان غرب محدود می‌شود. رودخانه‌های کرند و زیمکان از مهم ترین رودخانه‌های این شهرستان می باشند. شاباد در درازای جغرافیایی ۴۶ درجه و ۳۱دقیقه و در پهنای جغرافیایی ۳۴درجه و ۶دقیقه و در بلندی۱۳۳۵متری از سطح دریا، در۶۵ کیلومتری جنوب باختری کرمانشاه و در مسیر راه کرمانشاه – خسروی قرار دارد. رود دایمی راوند از میان شهر شاباد می گذرد. آب و هوای این شهرستان معتدل و نیمه خشک و بارندگی سالانه به طور متوسط ۴۴۱ میلی‌متر است. در سرشماری سال ۱۳۷۵ شهرستان شاباد غرب ۲۱۵۳۹۲ نفر و شهر اسلام آباد غرب ۸۱۶۱۴نفر جمعیت داشته است.مسیرهای دسترسی به‌این منطقه عبارت است از:
- راه اصلی به سوی شمال خاوری تا شهر کرمانشاه به درازای ۶۵ کیلومتر
- راهی تا مرکز شهرستان ایلام به درازای ۱۳۰ کیلومتر
- راهی تا پل دختر به درازای ۱۴۸ کیلومتر
- راهی تا قصر شیرین به درازای ۱۱۲کیلومتر
شاباد به علت‌‌قرار داشتن بر سر راه اصلی مرکز ایران، مرز عراق، و مسیر ارتباطی کرمانشاه – قصر شیرین – خسروی (در کنار مرز) از اهمیتی ویژه ای برخوردار است. 


وجه تسمیه و پیشینه تاریخی


شاباد نخست «مندلی» نامیده می شد که پس از حمله عرب ها، یکی از سرداران عرب به عمران و آبادی آن پرداخت و به مرور زمان به شهر «هارون آباد» شهره گردید. در سال۱۳۰۹هجری شمسی نام شهر به «شاه آباد غرب» و در سال ۱۳۵۷ به «اسلام آباد غرب» تغییر داده شد. این شهر در روزگار صفویه به ویژه در زمان شاه عباس رونق یافت و کاروان سراهای بسیاری برای اقامت تجار، مسافران و زایران عتبات عالیات در آن احداث شد. بخش ماهیدشت در دوره اشکانی ها به «نیستاه» معروف و به دلیل آب و هوا و مرتع خوب، محل پرورش اسب جنگاوران اشکانی بوده است. این ناحیه در زمان صفویه «ماهیدشت» نامیده شده و کاوران‌سرای شاه عباسی در آن بنا می‌شود. بخش کرند نیز از پیشینه کهنی برخوردار است. مورخان، از ذوق فراوان صنعتگران و‌ آهنگران کرندی درعهد داریوش هخامنشی نیز یاد کرده‌اند. شاباد و پیرامون آن، به ‌واسطه مجاورت با تمدن‌های باستانی عیلامی، کاسی و بابلی، آثاری از بقایای این تمدن ها را، در خود جای داده است. 

 

 

یک رباعی در مورد مادر از خودم

مادر ای تنها ترین غمخوار من          مادر ای تنهاترین سردار من 

بی تو مرا شبی کابوس سالهاست     مادر ای تنها ترین دلدار من 

تقدیم به تمامی مادران مهربان وفداکار که واژه ها را یارای توصیف آنان نیست.  

روزمادر گرامی باد.                       

 

تاریخچه ولنتاین(روز ابراز عشق)

روز یک شنبه ۲۵ بهمن‌ماه رنگ قرمز در تمام گل فروشی ها و مغازه های فروش هدایای عربستان پنهان شد. این پنهان کاری فروشندگان از ترس بازدید و نظارت های هیات های امر به معروف و نهی از منکر (پلیس مذهبی) بوده است که با جشن ولنتاین و هر آنچه موجب ترویج آن شود برخورد می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل پارسینه و به نقل از العرب آن لاین؛ این ممنوعیت نتوانست به طور کامل مانع از خرید و فروش گل های قرمز در این روز شود و برخی از فروشندگان با وسایل مختلف ارتباطی با مشتری های خود ارتباط برقرار کرده و به طور مثال خرید و فروش گل ها با تلفن انجام شد.

بسیاری از علاقه مندان به خرید هدایای روز ولنتاین بخاطر این محدودیت های عربستان از روزهای قبل خرید خود را انجام می دهند.

یکی از فروشندگان مرکز فروشی در شهر ریاض پایتخت عربستان در این خصوص می گوید: جلوگیری از فروش گل قرمز و اسباب بازی هایی به شکل خرس و قلب قرمز بازار سیاه را به راه انداخته است به طوری که قیمت یک گل رز قرمز در روزهای عادی 5ریال سعودی است اما در این روزها به 30 ریال نیز می رسد .

چندی پیش یکی از مفتی های سعودی به نام شیخ عبدالعزیز آل شیخ جشن ولنتاین و یا همان روز عشق را جشن بت پرستی خوانده و افزوده بود که مسلمانان به معتقد به خدا و روز آخرت نباید این روز را جشن بگیرند.

***

در خصوص این روز دائره المعارف ویکی پدیا آورده است: روز والنتین یا والنتاین، (روز عشاق و یا روز عشق‌ورزی) عیدی در روز ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن‌ماه و بعضی سال‌ها ۲۶ بهمن‌ماه) و در برخی فرهنگ‌ها روز ابراز عشق است. این ابراز عشق معمولاً با فرستادن کارت والنتین یا خرید هدایایی مانند گل سرخ انجام می‌شود. سابقهٔ تاریخی روز والنتین به جشنی که به افتخار قدیس والنتین در کلیساهای کاتولیک برگزار می‌شد، باز می‌گردد.

در سده سوم میلادی که مطابق می‌شود با اوایل شاهنشاهی ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده‌است بنام کلاودیوس دوم (Claudius II). کلودیوس عقیده داشت مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. از این رو ازدواج را برای سربازان امپراتوری روم قدغن می‌کند.
کلاودیوس به قدری بی‌رحم وفرمانش به اندازه‌ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت. (شایان ذکر است که در آن هنگام هنوز امپراتوری روم، به آیین مسیحیت نگرویده بود و این امر تقریباً ۴۰ سال پس از دوران کلاودیوس دوم یعنی در دوران کنستانتین اول، موسوم به کنستانتین کبیر صورت گرفت). ا

ما کشیشی به نام والنتین (والنتیوس)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد.
هنگامی که کلاودیوس این امر را دریافت، والنتین را دستگیر و زندانی کرد. کلاودیوس به منظور منصرف ساختن والنتین از باور خویش، به زندان و به استقبال وی شتافت و او را مورد محبت فراوان قرار داد.
این در حالی بود که والنتین نیز به گونه‌ای متقابل کوشید تا کلاودیوس را به آیین مسیحیت فراخواند؛ امری که موجبات خشم امپراتور روم را فراهم ساخت و حکم به اعدام وی داد.

هنگامی که والنتین در زندان به سر می‌برد، یکی از زندانبانان دختری نابینا داشت که به زندان می‌آمد به تفصیل با وَلِنتَین سخن می‌گفت و درست پیش از آن که والنتین به اعدام محکوم گردد، برای آن دختر نابینا کارتی فرستاد که بر روی آن نگاشته بود: ««از طرف والنتین ِ تو» (From Your Valentine)» امضاء کرده‌است، اصطلاحی که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و به وفور بر روی کارتهای والنتین مشاهده می‌شود.

افسانه دیگر حاکی از آن است که هنگامی که والنتین را به زندان افکندند، مردم برای وی یادداشت‌هایی کوچک که در لفافه پیچانده بودند و در شکافهای دیواره سلول وی جاسازی می‌کردند می‌فرستادند و او آنها را یافت و در حق آنان نیایش کرد.

به دیگر سخن، بنیاد تاریخی کارت والنتین همین امر است. کشیش والنتیوس در ۱۴ فوریه ۲۷۰ میلادی (در برخی روایات ۲۶۹ و مطابق با برخی روایات دیگر ۲۷۳ بعد از میلاد) اعدام شد. بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می‌دانند و از آن زمان والنتین تبدیل به نمادی برای عشق شده‌است و بدین روست که در کشورهای جهان، به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، مراسم روز والنتین همه ساله در ۱۴ فوریه برگزار می‌گردد.